P RAKTIJ KOP DRA C HT E N O B S E R VAT I E L I J S T V E R K O P E N Fase 3: presentatie Noteer hier • Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van de klant? • Zet de verkoopadviseur alle koopmotieven op een rijtje met controlevragen? Geeft de verkoopadviseur een demonstratie Hoe presenteert de verkoopadviseur het uitgekozen product? Ja/nee Hoe reageerde de klant? • Ja/nee Hoe reageert de klant? • • Indien van toepassing: Hoe loopt de verkoopadviseur met de klant naar het product? Wie vraagt naar de prijs? Hoe noemt de verkoopadviseur de prijs? Houdt de verkoopadviseur na het noemen van de prijs zijn mond? Hoe reageert de klant op de prijs? Wordt er onderhandeld over de prijs? Ja/nee Ja/nee Hij noemt het belangrijkste koopmotief eerst Hij presenteert één product Hij gebruikt beelden (schetsen, voorbeelden, stalen, monsters) Hij geeft niet teveel informatie Hij spreekt in klantentaal? Voor de klant Naast de klant Achter de klant Klant Verkoopadviseur • • • • • Waarom gebeurt dat denk je? 26 VERKOPEN IS EEN VAK Pagina 395
Pagina 397Scoor meer met een web winkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen