P RAKTIJ KOP DRA C HT E N O B S E R VAT I E L I J S T V E R K O P E N Fase 2: inventarisatie Vragen stellen Noteer hier Ja/nee Ja/nee Hoe reageert de klant? • • • • • • • • Stelt de verkoopadviseur open vragen? Stelt de verkoopadviseur suggestieve vragen? (Is het niet zo dat een rode keuken te veel opvalt?) Stelt de verkoopadviseur samengestelde vragen? (Wanneer gaat u uw plannen realiseren? In de zomer of pas daarna?’) Gebruikt de verkoopadviseur vakjargon? Stelt de verkoopadviseur vage of abstracte vragen? Ontstaan er stiltes tijdens het gesprek? Van welke 5W1H maakt de verkoopadviseur gebruik? Ja/nee Hoe reageert de klant? Ja/nee Ja/nee Ja/nee Hoe reageert de klant? Hoe reageert de klant? Hoe kan dat?  Wie  Wat  Waar  Wanneer  Welke  Hoe  Functie:  Beleving:  Kleur:  Licht:  Inrichting:  Prijsbeleving:  ……  …… Hoe reageert de klant? • Over welke onderwerpen heeft de verkoopadviseur vragen gesteld? • Vraagt de verkoopadviseur eerst naar het heden en verleden en daarna naar de toekomst? Ja/nee Luisteren, samenvatten, doorvragen • • • • • Luistert de verkoopadviseur gericht? Vraagt de verkoopadviseur voldoende door? Heeft de verkoopadviseur voldoende samengevat? Maakt de verkoopadviseur aantekeningen? Maakt de verkoopadviseur een schets? Of laat hij de klant dat doen? Ja/nee Ja/nee Ja/nee Ja/nee Ja/nee Hoe kun je dat merken? Hoe kun je dat merken? Hoe kun je dat merken? 2 V- - - - - - S - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 5 - - - - - - - - - - - - - - - - E R K O P E N -I - - E E-N V A K Observatielijst verkopen 2 Pagina 394

Pagina 396

Interactieve enieuwsbrief, deze krant of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van digi-maandbladen.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication