P RAKTIJ KOP DRA C HT E N Observatielijst verkopen O B S E R VAT I E L I J S T V E R K O P E N Deze observatie gebruik je om verkoopgesprekken van je collega's te analyseren. De checklist is opgedeeld in de vier verkoopfasen die ook gebruikt zijn in de bijbehorende modules over het verkoopgesprek in het digitale scholingshuis Leren in Wonen. Elke fase heeft zijn eigen aandachtspunten. Meer uitleg over de gebruikte begrippen vind je in de modules 'Het verkoopgesprek' in de E-learning van Leren in Wonen. Probeer zoveel mogelijk tijdens het gesprek op te schrijven. De rest kan altijd achteraf. En bespreek je bevindingen met je collega's. Naam verkoopadviseur: Naam en/of omschrijving klant: Voorbereiding Noteer hier Ja/nee Ja/nee Gezicht: Handen: Voeten: • Is de werkplek of winkel opgeruimd? • Is de verkoopadviseur verzorgd gekleed? (Even in de spiegel gekeken?) • Wat is de houding van de • verkoopadviseur? • Hoe is het humeur van de verkoopadviseur? Fase 1: ontvangst Noteer hier • Wanneer stapt de verkoopadviseur op de klant af? • Hoe begroet de verkoopadviseur de klant? • Maakt de verkoopadviseur oogcontact? • Stelt de verkoopadviseur open vragen? • Houden de verkoopadviseur en de klant een 'social talk’? Ja/nee Ja/nee Ja/nee Ja/nee Ja/nee Ja/nee Hoe reageert de klant? Welke? • Stelt de verkoopadviseur zichzelf voor? • Neemt de verkoopadviseur de jas aan en/of biedt hij een kopje koffie aan? zitten? • Gaat de verkoopadviseur én de klant erbij • Hoe is de overgang van de social talk naar meer het verkoopgesprek? • Legt de verkoopadviseur aan de klant uit hoe het komende gesprek gaat verlopen? -----------------------------------------------------------Observatielijst verkopen 24 V E R K O P E N I S E E N 1A K V Pagina 393
Pagina 395Interactieve web jaarverslag, deze boek of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van online verenigingsbladen.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen