PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE Escalatie Als een conflict is geëscaleerd en beide partijen veel schade hebben aangericht kan het zijn dat men niet meer verder kan. Overplaatsing naar een andere afdeling of een andere onderneming kan dan aan de orde zijn. Betrokkene richt zich dan op zijn loopbaanmogelijkheden en kan daarbij geholpen worden door een van de vele loopbaanadviesbureau’s of een reïntegratiebedrijf. In sommige gevallen loopt een conflict uit in een juridische zaak en moet de rechter de knoop doorhakken. Dan is juridische bijstand voor zowel werkgever als werknemer een vereiste geworden. Een juridisch deskundige vindt u bij de brancheorganisatie of (vaak wel duurder) bij een advocatenkantoor of rechtsbijstandverzekering. Oorzaken weerstand Het is ook belangrijk om te weten wat kan eiden tot weerstand. Hierna volgt een overzicht: • te weinig informatie en uitleg over de reden waarom de verandering moet worden uitgevoerd; • angst om zijn baan te verliezen; • angst voor overplaatsing en verlaten van het team; • angst dat het werk minder leuk zal worden; • angst dat de status lager zal worden; • angst om niet goed genoeg te zijn; • woede omdat hij zich gepasseerd voelt; • onenigheid over het doel van de verandering; • onenigheid over de manier waarop de verandering zal gaan. Veranderingen Vernieuwen en veranderen horen bij het leven en zijn ook noodzakelijk voor een onderneming. Het is vaak moeilijk en kan een pijnlijk proces zijn. Daarom is het belangrijk om vernieuwingen zo positief mogelijk te beleven en ze als uitdaging te zien. Taak leidinggevende Gevoelens van weerstand horen bij elk veranderingsproces. Weerstand kan worden verminderd door de leidinggevende, bijvoorbeeld door het volgende te doen: • weerstand toe laten, accepteren en er openlijk over praten met elkaar; • open te zijn over alles wat u weet; • een grote verandering opdelen in kleine stappen; • steun en hulp bieden, bereid zijn om met medewerkers over hun moeilijkheden te praten; • geef mensen de tijd om aan de verandering te wennen; • breng slecht nieuws onmiddellijk en stel dit niet uit; • wees duidelijk over eisen en verwachtingen, wind er geen doekjes om; • geef de gelegenheid om nostalgie en rouw over het verleden naar voren te laten komen en spreek over ‘het oude’; • enthousiasmeer mensen voor de toekomst en de verandering; • gebruik medezeggenschap om mensen inspraak te geven. Weerstand Zelfs de kleinste veranderingen brengen bij mensen al reacties teweeg. Het is belangrijk om de mensen goed voor te bereiden door hen te informeren, gelegenheid te geven om te reageren en ieder individu te steunen. HUIDIG PERSONEEL Pagina 293
Pagina 295Voor archief, online artikelen en vakbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw catalogussen.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen