PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE Conflicten Conflicten op het werk kunnen veel schade berokkenen, bijvoorbeeld langdurig ziekteverzuim. Veel leed kan worden voorkomen als een conflict in een vroeg stadium wordt herkend. Maar conflicten zijn niet altijd negatief. Een conflict over de taken kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er eindelijk betere afspraken worden gemaakt. Langslepende kwesties worden bijvoorbeeld eindelijk vlot getrokken. Fase 1: tegenstellingen Het potentieel voor het conflict is aanwezig: er zijn verschillende doelen, opvattingen of belangen, maar er is nog geen conflict. Men weet nog niet bewust dat de tegenstellingen bestaan. Fase 2: onderkenning Partijen worden zich ervan bewust dat er strijdigheden (lijken te) zijn. In deze fase ontstaat het probleem. Basis = tegenstellingen Als tegenstellingen lang voortbestaan ontstaat een conflict. Mensen voelen zich belemmerd door de andere partij en lijken er alleen nog maar naar te streven om de ander te laten verliezen. Het wij-gevoel verdwijnt en er wordt op de persoon gespeeld. Wat je waarneemt is niet meer het conflict, maar emotionele uitingen als gevolg van het conflict. Fase 3: stelling nemen In deze fase ontwikkelen partijen het beeld waarmee zij tegen het probleem aankijken. Er wordt stelling genomen tegenover de andere partij. Ook ontstaan negatieve gevoelens tegenover de andere partij. De communicatie wordt minder, het vertrouwen wordt opgezegd en het beeld van de ander wordt naar buiten toe negatief neergezet. Een oplossing zonder ingrijpen is in deze fase zeer moeilijk geworden. 3 soorten conflicten Er zijn drie soorten conflicten die in de matrix hieronder worden uitgelegd. In de praktijk gaat het meestal om een mix van deze drie Fase 4: openlijk conflict Beide partijen hebben zich verschanst in hun mening en nu komt het conflict openlijk tot uiting. Dit kan gebeuren door passief verzet (opmerkingen maken, bewust afspraken niet nakomen) of door openlijke agressie (op de persoon spelen, ruzie maken, fysieke agressie). Groeien van conflict Een conflict groeit door verschillende fasen. Voor het oplossen is het belangrijk om te onderkennen in welke fase het conflict zit. Er zijn vier fasen. Soort Instrumenteel conflict Kenmerken • Gaat over doelen en beleid • Rationeel, zakelijk en taakgericht Oplossingen • • • • • Maak een goede analyse Verduidelijk de taakverdeling Verhelder de besluitvorming Maak een beleidsplan Open communicatie Sociaal emotioneel conflict • Botsing van karakters, normen en waarden • Gevoelens en emoties voeren de boventoon • Begrip laten ontstaan voor verschillen tussen mensen • Inleven in elkaars situatie • Geven van feedback • Open communicatie • Zaken uitpraten • Compromissen sluiten • Openlijk erkennen van tegenstellingen • Onderhandelen HUIDIG PERSONEEL Belangenconflict • Verdeling van beperkte middelen en mogelijkheden Pagina 291

Pagina 293

Voor magazines, online vaktijdschriften en presentaties zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw uitgaven.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication