PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE Lastige mensen Iedereen heeft een eigen idee over wat lastig gedrag is en wat niet. De manier waarop u op een ander reageert, houdt het gedrag van die ander vaak in stand. Maak om te beginnen een onderscheid tussen het lastige gedrag en de persoon zelf. Realiseer u dat de ander zich pas meer coöperatief zal gedragen als u de ander anders tegemoet gaat treden. Bent u daartoe bereid? Type Autoritair heerser Kenmerken Een autoritair heerser is dominant en schroomt er niet voor om anderen te kleineren en te vernederen om zelf invloed uit te oefenen. Energiek, ongeduldig, onvoorspelbaar en licht ontvlambaar. De behoefte aan controle is groot. Ze gaan niet snel akkoord met plannen die in strijd zijn met hun eigen plannen. Ze houden van duidelijkheid en hebben een hekel aan veranderingen die ze niet zelf hebben bedacht. De betweter gedraagt zich alsof hij overal verstand van heeft, in de hoop daardoor bewonderd te worden. Betweters weten erg veel of juist erg weinig. Ze gedragen zich arrogant, koppig, maken mensen die het niet met hen eens zijn belachelijk. Ze luisteren slecht. Hun gedrag is niet bevorderlijk voor samenwerking. De intrigant speelt een politiek spel: hij schuift met regels en afspraken om er zelf beter van te worden. Meestal opereert hij met steken onder water, kletsen en stoken. Deze medewerker heeft vaak een grote invloed op collega’s. Die nemen het ruzien over en daarbij vallen slachtoffers die zich machteloos voelen omdat feiten worden verdraaid en daarmee heeft de intrigant zijn doel bereikt. Klagers hebben altijd wel iets te mopperen en schuiven werkzaamheden af omdat ze bang zijn voor de verantwoordelijkheid. Het zijn niet de meest productieve mensen in een team en ze kunnen de sfeer aardig verzieken. Een pessimist ziet altijd alleen maar de negatieve kanten. Hun gedrag is erop gericht om niets te hoeven doen. Het wordt toch niets, waarom zou je je inspannen. Bovendien zou het wel eens fout kunnen gaan. Als een pessimist veel invloed in het team heeft, loopt niemand meer warm voor ideeën. Een twijfelaar wil door iedereen aardig gevonden worden. Twijfelaars nemen niet snel beslissingen en laten hun mening vaak in het midden. Omdat ze vaak erg aardig zijn, duurt het vaak lang voor u ontdekt dat u met een twijfelaar te maken hebt. Ze kunnen werkzaamheden erg vertragen. Zijn mening is vaak veel te positief want hij wil graag aardig gevonden worden. Tips Laat hem uitrazen en ga er niet tegenin. Geef de medewerker het gevoel dat u luistert en open staat voor zijn mening. Vat belangrijke punten samen. Stel u niet nederig op en blijf rustig. Stel vragen om hem op een ander spoor te krijgen. Betweter Voel u nooit aangevallen op uw eigen terrein. Hoor de betweter rustig aan en laat merken dat u zijn kennis waardeert. De betweter geniet ervan als u hem om hulp vraagt. Vraag hem b.v. om de agenda voor het werkoverleg op te stellen. Negeer de betweter niet. Laat merken dat u de werknemer door hebt. Praat openlijk over de verhalen en geruchten die worden rondgebazuind. Vraag de intrigant wat hij bedoeld en laat u niet afschepen. Zet alle afspraken met een intrigant altijd op papier en verwijs hem naar het huisreglement. Intrigant Klager Vertel ze dat ze altijd bij u terecht kunnen met hun klachten om ze daarmee de mond te snoeren. Het kan goed helpen als u de klager vraagt om zelf met de oplossing te komen. Dien de pessimist van repliek! Laat hem en de collega’s zien dat u voor elk bezwaar een oplossing hebt. Snoer de pessimist de mond, bijvoorbeeld met: ‘ik heb je commentaar genoteerd en nu ga ik vertellen hoe ik het zie’. Bescherm een twijfelaar tegen zichzelf door niet teveel werk bij hem neer te leggen. Spreek een deadline af. Vraag hem duidelijk wat hij niet goed vindt, dat geeft hem toestemming om kritiek te spuien. Na verloop van tijd zal hij dan meer risico’s durven nemen. Hij wordt dan sterker en stelt zich kritischer op. Betrek de zwijger er bewust bij. Stel hem vragen. Probeer met hem te bespreken waarom de conversatie zo moeizaam verloopt. Laat stiltes gewoon vallen ook al duren ze lang. Val de zwijger vooral niet af, dan trekt hij zich nog verder terug. Pessimist Twijfelaar Zwijger Een zwijger houdt zijn mond omdat hij niet openlijk wil praten (niet omdat hij niet durft). Hij is kortaf en komt ongeïnteresseerd over. Om de stilte te vullen begint u vanzelf te praten. Ondertussen volhardt de zwijger in het zwijgen. HUIDIG PERSONEEL Pagina 290
Pagina 292Interactieve digi handleiding, deze maandblad of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van e-onderwijscatalogi.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen