PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE De regelgeving heeft als doel om OPS terug te dringen. Werkgever en werknemer zijn verplicht om te werken aan preventie. De medewerker is verplicht om tijdens het werk de persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken. In sommige bedrijven gaat preventie goed, andere bedrijven lopen nog achter. De sociale partners van de wonenbranche hebben de volgende boekjes ontwikkeld om werkgevers en werknemers te informeren: • Knelpunten en tips voor parketleggers en woningstoffeerders. • Tips voor parketleggers en woningstoffeerders De boekjes zijn te downloaden via de website www.werkeninwonen.nl. Calamiteiten Altijd bestaat er een kans op een calamiteit: een brand, ongeluk, bommelding of een overval. De wet verplicht de ondernemer om door middel van bedrijfshulpverlening (BHV) de werknemers en klanten te beschermen tegen ernstige gevolgen van calamiteiten. De maatregelen en afspraken dienen te worden vastgelegd in een bedrijfshulpverleningsplan. Doel is dat binnen enkele minuten hulp kan worden geboden totdat externe hulpverleners, zoals de ambulancedienst of brandweer, ter plaatse zijn. Als u in een winkelstraat of winkelcentrum gevestigd bent, heeft u ook daarvoor een BHV-verplichting. Hiervoor heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) de zogenoemde BHV-scan ontwikkeld. Deze scan is een praktisch handvat voor zowel de individuele detaillist als samenwerkende detaillisten en vormt een prima basis voor het samen regelen van de bedrijfshulpverlening. De scan brengt alle risico’s, voorzorgsmaatregelen en voorzieningen in kaart en bestaat uit een collectief en een individueel gedeelte. U kunt de BHV-scan gratis downloaden van de website www.hbd.nl. Preventiemedewerker Elk bedrijf moet een preventiemedewerker hebben. Dit moet iemand zijn met een arbeidsovereenkomst met het bedrijf. Als het bedrijf minder dan 25 werknemers heeft, mag het de ondernemer zelf zijn. Het mag geen persoon van buiten zijn die door het bedrijf wordt ingehuurd. De preventiemedewerker heeft twee wettelijke taken: • meehelpen aan het uitvoeren van de RI&E; • overleg voeren met en advies geven aan de OR of Personeelsvertegenwoordiging over o.a. de te nemen en genomen maatregelen op het gebied van de arbeidsomstandigheden. De RI&E geeft een compleet beeld van de arborisico’s in het bedrijf en is dus bij uitstek het middel om te bepalen wat de preventiemedewerker moet kennen en kunnen. In een bedrijf met fysieke belasting of oplosmiddelen ligt het voor de hand dat de preventie-medewerker hier kennis van heeft. In de RI&E moet beschreven worden wat het niveau en de inhoud van de interne ondersteuning door de preventiemedewerker is. Meer informatie kunt u vinden via de website www.arbo.nl of bij uw branche-organisatie. HUIDIG PERSONEEL Pagina 267
Pagina 269Heeft u een reisgids, uniflip of digi-relatiemagazines? Gebruik Online Touch: flyer digitaliseren.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen