PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE Model verzuimprotocol 2. activiteiten tijdens arbeidsongeschiktheid • Het is de verantwoordelijkheid van de leidinggevende om er alles aan te doen om de werknemer vanaf de eerste verzuimdag (gedeeltelijk) te reïntegreren door aangepast werk aan te bieden. Voor de werknemer is het van belang om aangepast werk te accepteren omdat het hem helpt om weer geschikt te worden voor arbeid. • De werknemer moet het voor de leidinggevende of de arbodienst mogelijk maken om contact op te nemen. Daarom blijft de werknemer thuis van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Voor herstel- en reïntegratiebevorderende activiteiten kan hij buitenshuis gaan, altijd in overleg met de leidinggevende. Wanneer de werknemer, zonder aantoonbare reden, niet thuis is aangetroffen, kunnen de kosten van een huisbezoek aan hem worden doorberekend. Omdat dan niet kan worden vastgesteld of de werknemer rechtmatig arbeidsongeschikt is, kan de loondoorbetaling worden opgeschort. • De arbodienst/bedrijfsarts neemt binnen een aantal dagen na ontvangst van de verzuimmelding contact op met de werknemer. Het doel is om vast te stellen of er een gerichte actie, zoals bezoek van het spreekuur, noodzakelijk is. De werknemer is verplicht om elke uitnodiging van de arbodienst/bedrijfsarts op te volgen. Niet verschijnen zonder tijdige annulering en zonder geldige reden kan ertoe leiden dat de kosten bij de werknemer in rekening worden gebracht. • De werknemer kan ook zelf een afspraak maken bij een deskundige (bijvoorbeeld: preventiemedewerker, arbo-arts), als hij mogelijk ziekteverzuim voelt aankomen of de arbeidsomstandigheden wil bespreken. Dit is een vertrouwelijk gesprek. Alleen na expliciete toestemming van de werknemer wordt dit met de werkgever besproken. • De werknemer moet actief meewerken aan zijn herstel en aan de terugkeer naar werk door het opvolgen van adviezen van de arbodienst en van zijn leidinggevende (doorverwijzing naar een specialist, wachtlijstbemiddeling, fysiotherapie, bedrijfsmaatschappelijk werk, leren omgaan met chronische klachten, psychotherapie, mediaton etc.). Bij het belemmeren van herstel kan het loon worden opgeschort of gestopt en kan de werkgever in het uiterste geval overgaan tot ontslag. 3. Reïntegratie en werkhervatting Als de werknemer het werk (gedeeltelijk) hervat, meldt hij zich hersteld voor aanvang van de werktijd bij de leidinggevende. Voor werkhervatting hoeft de werknemer niet te wachten op een volgende afspraak bij de bedrijfsarts. Ook is het niet nodig om te wachten tot het begin van een nieuwe week. Zodra de werknemer zich in staat acht, kan hij weer (gedeeltelijk) gaan werken. 4. Frequent verzuim De leidinggevende voert altijd een verzuimgesprek met een werknemer die binnen 12 maanden drie keer of vaker heeft verzuimd. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het personeelsdossier. 5. Langdurige arbeidsongeschiktheid Als na twee/drie weken blijkt dat de arbeidsongeschiktheid langer (lijkt te) gaat duren, wordt de leidinggevende casemanager en bewaakt en regisseert hij alle activiteiten ten behoeve van de reïntegratie. Bij arbeidsongeschiktheid die langer duurt dan zes maanden, geldt dat slechts verlofdagen worden opgebouwd over de laatste zes maanden van de arbeidsongeschiktheid. HUIDIG PERSONEEL Pagina 254

Pagina 256

Interactieve digi-spaarprogramma, deze krant of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van digitale gidsen.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication