A R B O W O N EN Regelmatig samenvatten Samenvatten is het kort herhalen van een deel of van het gehele gesprek. Door af en toe samen te vatten controleren de leidinggevende en de medewerker als het ware of de boodschappen aan elkaar goed zijn begrepen. Als blijkt dat de boodschap niet juist of niet volledig ontvangen is, dan kan er nog wat worden verduidelijkt of uitgelegd. Stilte en pauzes Soms valt er in een gesprek een stilte. Veel mensen worden daar zenuwachtig van en zoeken snel naar woorden om verder te gaan. Een stilte kan ook functioneel zijn, een krachtig moment in een gesprek. De kracht van de stilte is bruikbaar om de gesprekspartners even de tijd te gunnen om rustig na te denken. Een stilte brengt rust in het gesprek, straalt vertrouwen uit en geeft aan dat de gesprekspartners tijd voor elkaar nemen en geïnteresseerd zijn in elkaar. Dit komt de sfeer van het gesprek en het resultaat ten goede. Feedback geven Feedback betekent terugkoppeling geven. Feedback geeft de ander meer inzicht in zijn handelen. Een open functioneringsgesprek heeft een klimaat waarin de ander bereid is om feedback over zijn eigen gedrag te ontvangen. Geef de ander zo concreet mogelijk door wat je ziet, ervaart of voelt en geef er een voorbeeld bij. Het geven van feedback werkt alleen als het gaat over waargenomen prestatie en gedrag: ´ik zie dat…..´. Feedback werkt niet als het over de persoon zelf gaat, want ervaring leert dat een waardeoordeel medewerkers niet motiveert om hun gedrag te veranderen. Geef eerst positieve en dan negatieve feedback, de ander weet dan zeker dat de leidinggevende op andere punten waardering voor hem heeft. Maak aantekeningen Tijdens het functioneringsgesprek zal de leidinggevende aantekeningen moeten maken voor het verslag. Dat kost af en toe wat tijd, maar dat is helemaal niet erg omdat het voor rustpunten zorgt. Omgaan met weerstand Als belangstelling van de leidinggevende door de medewerker met wantrouwen wordt beantwoord is het belangrijk dat de leidinggevende doorvraagt om erachter te komen wat de oorzaak is. Misschien ervaart de medewerker de belangstelling als onterechte controle of heeft de medewerker een verkeerd beeld van het doel of bedoelingen van het functioneringsgesprek. Ook ´oud zeer´ kan in de weg zitten en dan is het verstandig om eerst de verstoorde werkrelatie te bespreken. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 22
Pagina 24Voor vakbladen, online spaarprogramma en uitgaven zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw publicaties.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen