A R B O W O N EN Bijlage 1. Voorbeeld informatie voor de medewerker Waarom een functioneringsgesprek? In een functioneringsgesprek neemt de leidinggevende de tijd om eens goed met u te praten over wat er goed gaat en wat beter kan. Ook uw feedback over wat de leidinggevende goed doet en wat hij of zij beter kan doen wordt op prijs gesteld. Er zal worden gesproken over het functioneren, mogelijkheden voor verbetering en ontwikkeling en de omstandigheden waarin u het werk verricht. Als uw prestaties wellicht minder goed uit de verf komen door ongunstige werkomstandigheden, dan is het functioneringsgesprek een goede gelegenheid om dit diepgaander met de leidinggevende te bespreken. Het functioneringsgesprek is niet vrijblijvend. Er worden concrete afspraken gemaakt die in een verslag worden vast gelegd. Een functioneringsgesprek is gebaseerd op vertrouwen en tweerichtingsverkeer. Van de leidinggevende en u wordt verwacht dat u samen de gesprekspunten opstelt, luistert naar elkaar, elkaar vragen stelt en afspraken maakt. Afspraken worden verwerkt in een verslag. Het gesprek zelf Een functioneringsgesprek heeft structuur zodat de leidinggevende en de medewerker overzicht houden en het gesprek doelgericht is. Het gesprek is als volgt opgebouwd: • Opening - Samen met de leidinggevende het doel benoemen en in het verslag vastleggen - Samen met de leidinggevende vaststellen welke punten worden besproken • Kern - bespreken van uw punten - bespreken van de punten van de leidinggevende - herhaling van de gemaakte actiepunten en kort opschrijven in het verslag • Afsluiting - afspraak volgend contact Na het gesprek De leidinggevende maakt een verslag en geeft aan wanneer u het verslag ontvangt. Als u het met het verslag eens bent tekent u het voor akkoord of maakt u opmerkingen en tekent voor gezien. Dan wordt het verslag door de leidinggevende gearchiveerd en ontvangt u een kopie. Inzage in het verslag door derden is alleen toegestaan met uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van de betreffende medewerker. Vervolgens worden afgesproken acties uitgevoerd. Als er problemen of vertraging ontstaan is het verstandig om de leidinggevende hiervan op de hoogte te brengen. Hoe gaat het functioneringsgesprek in zijn werk? Vooraf • De leidinggevende stelt een datum/ tijd aan u voor • U denkt na over wat u zou willen bespreken en geeft uw punten door aan de leidinggevende. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 23
Pagina 25Scoor meer met een webshop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen