A R B O W O N EN 8. Welke gesprekstechnieken kunnen helpen? Gesprekstechnieken Er zijn verschillende gesprekstechnieken die bijdragen aan een goed verloop van een functioneringsgesprek. In het voeren van gesprekken valt altijd wel wat te verbeteren. Een cursus communicatie of gespreksvoering helpt u om meer grip te krijgen op uw stijl en vaardigheid en uw kracht te benutten. Hierna worden enkele aspecten van gespreksvoering uitgewerkt. Luister actief actief luisteren betekent inleven in de ervaringen belevingswereld van de ander met de bedoeling de ander zo goed mogelijk te begrijpen. actief luisteren betekent: oogcontact hebben, de boodschap van de ander herhalen om te horen of de boodschap klopt, vragen stellen en ingaan op de gevoelens van de ander. Wees duidelijk In een functioneringsgesprek brengen de leidinggevende en de medewerker ieder op hun beurt boodschappen over naar elkaar. Het is niet vanzelfsprekend dat de ander de boodschap op de door de spreker bedoelde wijze ontvangt. Daarom is het belangrijk om duidelijke taal te spreken. Zeg wat u bedoelt. Vragen stellen Door het stellen van vragen ontstaat een duidelijk beeld van wat de ander vindt, bedoelt, wenst, voelt of ervaart. Om erachter te komen wat de ander bedoelt kan het beste gebruik worden gemaakt van open vragen. Open vragen beginnen met: wie, wat, waarom, waarmee, waar, wanneer of hoe. Het zijn uitnodigende vragen, die de ander even tijd geven om over het antwoord na te denken. Dan kan het even stil zijn. Vraag ook eens naar voorbeelden van concrete situaties. Benoem intenties Een gesprek wint aan kwaliteit als bij de opening duidelijk is wat de intenties van de gesprekspartners zijn. Intenties zijn bijvoorbeeld: medewerker en leidinggevende geven beiden feedback, alles mag gezegd worden en komt niet naar buiten, medewerker en leidinggevende respecteren elkaar, enzovoort. Het is nuttig om de overeenstemming over de intenties, samen met het doel van het functioneringsgesprek vast te leggen in het verslag. Stap in de beleving van de ander Soms lijkt het in gesprekken alsof we elkaars taal niet verstaan, alsof we vanuit een andere wereld praten. Daarom is het van belang om ons te verplaatsen in de wereld van de ander en vragen te stellen: • waarom kijkt hij/zij zo tegen de problemen aan? • welke ervaring maakt dat hij/zij zo reageert? • wat zijn zijn/haar opvatting over het gesprekspunt? FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 21
Pagina 23Heeft u een onderwijs magazine, nxtbook of esportbladen? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift naar een digitale publicatie omzetten.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen