A R B O W O N EN 20. Stap 4: Volgen, evalueren en bijsturen van de dienstverlening Doen we wat we zeggen dat we doen? Doel: b. Afspraken maken wie welke informatie op welke wijze verzamelt Spreek vooraf af wie welke informatie verzamelt. Veel informatie zal eenvoudig door een arbocoördinator of andere functionaris verzameld kunnen worden. U kunt ook met de arbodienst afspreken dat zij een overzicht bijhouden van het uitvoeren van een aantal afgesproken taken. Het op efficiënte wijze volgen, evalueren en bijsturen van de dienstverlening. a. Afspraken maken over hoe u de dienst verlening volgt. b. Afspraken maken over wie welke informatie op welke wijze verzamelt. c. Afspraken maken over hoe u gaat evalueren. d. Informele evaluaties om verwachtingen bij te stellen. e. Vastleggen afspraken uit evaluatiegesprekken. f. Bijsturen van de dienstverlening en afspreken van consequenties bij het niet naleven van de afspraken in het SLA en de bijsturing. g. Hercontractering van de SLA. Pas indien gewenst het SLA aan. In deze stap komt u tot een efficiënte wijze van volgen, evalueren en bijsturen van de arbodienstverlening. Het afgesloten Service Level Agreement vormt hierbij het uitgangspunt. c. Afspraken maken over hoe u gaat evalueren Hoe vaak, met wie, op basis van welke informatie gaat u evalueren? Maak vooraf afspraken met de arbodienst over de wijze van evalueren. Zorg ervoor dat de betrokkenen in uw bedrijf en bij de arbodienst op de hoogte zijn van deze afspraken. Met wie evalueert u? Spreek bijvoorbeeld af één of tweemaal per jaar een uitgebreid evaluatiegesprek te voeren met betrokkenen vanuit uw bedrijf en de arbodienst. Zoals: directievertegenwoordiger, arbocoördinator, OR vertegenwoordiging vanuit uw bedrijf. De accountmanager en de bedrijfsarts en eventuele andere betrokken arbodeskundigen vanuit de arbodienst. a. Afspraken maken over hoe u de dienstverlening volgt In het SLA is een aantal afspraken gemaakt ten aanzien van het beoogde resultaat (de resultaatgerichte doelstellingen en de prestatienormen) en de inspanningen die beide partijen zullen verrichten om deze resultaten de bereiken. Spreek vooraf met de arbodienst af dat uw bedrijf de dienstverlening zal volgen aan de hand van de resultaatgerichte doelstellingen en de prestatienormen. Welke informatie wordt geëvalueerd? Input voor deze gesprekken is de verzamelde informatie over de resultaatgerichte doelstellingen, de prestatienormen en de inspanningen. Spreek af dat de deelnemers aan het gesprek vooraf een overzicht ontvangen van deze informatie. Deze vooraf verzamelde informatie helpt tijdens het gesprek een discussie over feiten te voeren, in plaats van over meningen. Valkuil daarbij is wel dat het gesprek verzandt in een discussie over details. Houd goed voor ogen dat de afspraken hulpmiddelen zijn om de werkelijke behoeften te concretiseren. Het bijhouden van het nakomen van de afspraken is ook een hulpmiddel om te bespreken of de dienstverlening aan de verwachtingen voldoet. ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 179
Pagina 181Scoor meer met een online shop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen