A R B O W O N EN d. Informele evaluaties om verwachtingen bij te stellen Naast de formele evaluatiegesprekken is het zinvol af te spreken om tussentijds meer informele evaluaties te houden met de betrokken arbodienst-medewerkers. Dit zorgt ervoor dat verschillen in verwachtingen snel met de betrokkenen kunnen worden besproken en bijsturing kan plaatsvinden. Dit werkt vaak prettiger en sneller dan wanneer dit soort zaken moeten wachten op een formeel evaluatiemoment. De aanleidingen en resultaten van deze tussentijdse evaluaties kunnen, indien wenselijk, wel onderwerp van gesprek zijn tijdens een halfjaarlijkse evaluatie. f. Bijsturen van de dienstverlening en afspreken van consequenties bij het niet naleven van de afspraken in het SLA en de bijsturing Op basis van de concrete afspraken die tijdens de evaluatie zijn gemaakt, kunt u na afloop de vinger aan de pols houden. Hoe concreter deze afspraken gemaakt zijn, hoe eenvoudiger dit is. Spreek vooraf met de arbodienst af wat de consequenties zijn wanneer de evaluatie en bijsturing niet het gewenste resultaat opleveren. Daarbij kan aan de volgende consequenties worden gedacht: • Het bij voortduring niet nakomen van de afspraken kan betekenen dat een deel van de factuur niet wordt voldaan. (Onder welke condities doen we dit?) • Het bij voortduring niet nakomen van de afspraken kan betekenen dat we het contract ontbinden. (Onder welke condities mag een van beide partijen dit?) • U kunt ook afspraken maken over de consequenties als uw bedrijf zich niet aan de afspraken houdt. e. Vastleggen afspraken uit evaluatie gesprekken Wat voldoet, wat voldoet niet, wat moet concreet veranderen, wie moeten veranderen, wanneer stellen we vast of de bijsturing resultaat heeft gehad. Wanneer de evaluatie aanleiding geeft tot bijsturing, dan is het zinvol dat in het evaluatiegesprek concrete afspraken worden gemaakt over: • welke afspraken zijn niet nagekomen; • wat moet veranderen om wel aan de verwachtingen te kunnen voldoen (zo concreet mogelijk); • wie is verantwoordelijk voor welke actie; • wanneer stellen we opnieuw vast of de acties resultaat hebben opgeleverd. Leg alle gemaakte afspraken vast in een verslag van het evaluatiegesprek. Dit is een onmisbaar hulpmiddel voor het bijsturen van de dienstverlening. g. Hercontractering van SLA. Pas indien gewenst de SLA aan De conclusies uit de evaluatie kunnen er ook toe leiden dat hercontractering nodig is. U heeft immers een ontbindingsclausule in het contract opgenomen wanneer u ontevreden bent over de uitvoering van het SLA. Dit betekent dat de vier stappen uit deze brochure opnieuw doorlopen worden, met dien verstande dat accenten per stap waarschijnlijk anders liggen dan bij het voor de eerste maal afsluiten van een SLA. In het kader volgen aandachtspunten bij een hercontractering van het SLA. ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 180

Pagina 182

Interactieve ekrant, deze magazine of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van web clubbladen.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication