A R B O W O N EN 6. Waarom zijn functioneringsgesprekken belangrijk? Medewerker centraal De medewerker en de leidinggevende hebben dagelijks contact over het werk. Dat zijn echter momentopnames en die geven onvoldoende beeld van het functioneren van de medewerker. De loopbaan en verdere ontwikkeling van de medewerker komen in dagelijkse gesprekken meestal niet aan de orde. Daarom is het zinvol om tenminste eens per jaar een functioneringsgesprek te houden. Werkdruk bespreken Ook is een functioneringsgesprek een gelegenheid om problemen met werkdruk te bespreken. Een sfeer van open uitwisseling van gedachten kan de medewerker stimuleren om stresssignalen en eventueel achterliggende problemen ter sprake te brengen. Zie het als een eerste stap op weg naar het vinden van oplossingen. Zonodig kan de leidinggevende de werknemer nadrukkelijk vragen of hij wel eens te maken heeft met signalen die kunnen wijzen op werkdruk. Afstemmen verwachting In een functioneringsgesprek worden de taken en wederzijdse verwachtingen verduidelijkt en kan hierover tussen de medewerker en leidinggevende overeenstemming worden bereikt. Dat helpt om het beste uit de medewerkers te halen. Het houdt de medewerkers en de leiding scherp en draagt bij aan de motivatie. De leidinggevende kan in een functioneringsgesprek laten zien dat hij oprecht geïnteresseerd is in de ambities, behoeften en verwachtingen van de medewerker. Open uitwisseling Een functioneringsgesprek is vooral zinvol als er in het gesprek op een persoonsgerichte manier wordt gecommuniceerd. De medewerker staat centraal en er mag op een open manier van gedachten worden gewisseld, zonder dat er gelijk geoordeeld wordt. Het functioneringsgesprek is ook een goede mogelijkheid voor de leidinggevende om feedback van de medewerker te ontvangen. Met die informatie kan de leidinggevende zijn of haar prestaties verbeteren. Problemen signaleren In een functioneringsgesprek kan de leidinggevende er ook achter komen of een medewerker problemen heeft en welke achtergronden die problemen mogelijk hebben. Daarmee kan worden voorkomen dat problemen onnodig blijven voort bestaan of uitgroeien tot een conflict, ziekte of ziekteverzuim. Voordelen van functioneringsgesprekken • Duidelijkheid voor de medewerker en de leidinggevende; • Signaleren van sterke en zwakke punten in het uitvoeren van de taken en hierover over eenstemming bereiken; • Afspraken maken over toekomstige verbetering in het functioneren van de medewerker en ondersteuning daarvan. Uitdaging & ontwikkeling Medewerkers worden in een functioneringsgesprek in de gelegenheid gesteld om te praten over hun ervaring met het werk en de omstandigheden. Verder kan aan de orde komen welke kennis en vaardigheden de medewerker nog verder wil ontwikkelen en hoe het werk prettig en uitdagend kan blijven. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 17
Pagina 19Heeft u een maandblad, onlinemag of digi catalogi? Gebruik Online Touch: tijdschrift van papier naar digitaal converteren.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen