A R B O W O N EN 5. Wat is een functioneringsgesprek? Gelijkwaardig In een functioneringsgesprek overlegt de leidinggevende in een gelijkwaardige verhouding met de medewerker. Een functioneringsgesprek gaat over: • hoe de medewerker het werk tot op heden heeft gedaan; • hoe de medewerker zich verder kan ontwikkelen; • hoe de leidinggevende de prestaties van de medewerker ervaart; • hoe de medewerker de prestaties van de leidinggevende ervaart; • wat belangrijk is voor het functioneren van de medewerker in de toekomst. Minstens eens per jaar Een functioneringsgesprek wordt minstens één keer per jaar gehouden, maar bij slecht functioneren van een medewerker mogelijk vaker. De afspraak wordt bij voorkeur minimaal een week van tevoren gemaakt. Het is geen vrijblijvend gesprek, het richt zich op verbetering van het functioneren en de prestaties van de medewerker en dat is een serieuze zaak. Geen beoordeling Een functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek want het doel en de karakter zijn niet hetzelfde. Het volgende overzicht maakt u duidelijk wat de verschillen zijn. Tweerichtingsverkeer Een functioneringsgesprek is altijd tweerichtingsverkeer: leidinggevende en medewerker stellen samen de gesprekspunten op, luisteren naar elkaar, stellen elkaar vragen en maken afspraken. Zo’n gesprek vraagt om voorbereiding van beide kanten. De afspraken worden in een kort verslag vastgelegd en in het personeelsdossier opgeborgen zodat er in een volgend gesprek op terug gekomen kan worden. Niet over salaris Als het salaris een onderwerp in een functioneringsgesprek wordt, gaat het open karakter snel verloren. Een gesprek over salaris staat op zichzelf en de leidinggevende kan dit van tevoren overbrengen aan de medewerkers. Als het onderwerp toch wordt aangesneden, vermijd dan discussie en verplaats het onderwerp naar een ander moment. Functioneringsgesprek Doel Afstemmen van wederzijdse verwachtingen tussen leidinggevende en medewerker en hierover overeenstemming bereiken. Verbeteren van de kwaliteit van de arbeidsprestaties van de medewerker en het vergroten van de motivatie. Beoordelingsgesprek Het beoordelen van de prestaties van de medewerker ten opzichte van wat hierover is afgesproken. De medewerker wil zo positief mogelijk beoordeeld worden (in verband met de behoefte aan waardering en in relatie met de beloning). Voldoet de medewerker aan de eisen? Welke consequenties heeft de beoordeling? Kernvragen Werkt de medewerker met plezier en heeft hij/zij het naar zijn/haar zin? Waar moeten functie, taken, de organisatie, de samenwerking, de opleiding worden verbeterd? Motivatie, ervaringen en functioneren als resultaat van individu, werk, organisatie en omstandigheden. Verleden – heden – toekomst. Open, gelijkwaardig. Dialoog: medewerker vertelt en leiding luistert/adviseert. Wat wordt besproken? Tijd Karakter gesprek Prestaties en gedrag, afgezet tegen de eisen, normen en regels, rekening houdend met de omstandigheden. Verleden Leiding bespreekt en licht toe, beiden leggen verantwoording af. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 16

Pagina 18

Voor spaarprogramma, online nieuwsbrieven en publicaties zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw catalogussen.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication