A R B O W O N EN d. Gewenste arbodienstverlening (zelf doen of uitbesteden) Belangrijk is te bepalen wat uw bedrijf zelf kan en wil en wat de arbodienst kan en moet doen (ga uit van de bij b. geformuleerde doelstellingen). U zorgt hiermee voor inzicht in uw behoefte aan ondersteuning. Naast de gewenste ondersteuning en arbodienstverlening die daaruit voortvloeien, neemt u dienstverlening af die wettelijk verplicht is. • Advisering van de werkgever en Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging over het te voeren arbo- en verzuimbeleid. Daarbij hoort tevens de mogelijkheid om deskundigen in te schakelen door de OR of Personeelsvertegenwoordiging. e. De gewenste rol van de arbodienst Hoe ziet u de rol van de arbodienst? • Als uitvoerder Bij een uitvoerende rol is het logisch dat de arbodienst die taken uitvoert die het bedrijf niet zelf kan of mag uitvoeren. • Als adviseur In een adviserende rol zal meer van de arbodienst gevraagd worden. Het ligt hierbij voor de hand om de arbodienst te vragen om periodiek de verzuimoorzaken te laten analyseren. Op basis hiervan kan de arbodienst bedrijfsbrede adviezen formuleren voor aanscherping of aanpassing van het beleid. • Als partner Bedrijven kunnen de arbodienst ook zien als partner. Hierbij worden gezamenlijkheid doelstellingen geformuleerd. Een belangrijke kenmerk van deze constructie is dat de traditionele opdrachtgever-opdrachtnemer relatie enigszins vervaagt. In een partnership worden over en weer verplichtingen vastgelegd. Bedrijven zijn wettelijk verplicht de volgende diensten en producten van een arbodienst af te nemen: • Het ondersteunen bij het uitvoeren van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en het plan van aanpak, ten minste het toetsen ervan (kan ook schriftelijk). • De begeleiding van zieke werknemers. • Het uitvoeren van een PMO (Preventief Medisch Onderzoek). • De aanstellingskeuring indien door de wet toegestaan (bijvoorbeeld het beroep brengt de gezondheid van de werknemer en/of anderen in gevaar). • Advisering over reïntegratie ten behoeve van (het 8e weeks) plan van aanpak en het reïntegratieverslag (week 89). De sociale partners in de wonenbranche hebben in het arboconvenant een aantal aanvullende eisen geformuleerd, waaraan de arbodienstverlening moet voldoen. Deze zijn de volgende: • De mogelijkheid voor werknemers een preventiespreekuur te bezoeken. • Bij kort frequent verzuim krijgt de werkgever een signaal van de arbodienst (3e ziekmelding in een jaar). • Vroegdetectie op conflict en wachtlijstbemiddeling in de ziekmelding. • Doorgifte 42e weeksmelding aan Uitvoering Werknemers Verzekeringen (UWV). • Eenmaal per jaar een rapportage verstrekken over het verzuim van de onderneming. ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 170

Pagina 172

Heeft u een reisgids, pagegangster of digi-cursussen? Gebruik Online Touch: uitgave converteren naar een online publicatie.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication