A R B O W O N EN 11. Pak ik alle soorten verzuim op dezelfde manier aan? Als werkgever kunt u voor verschillende soorten verzuim komen te staan die ieder hun eigen aanpak vragen. Wat kunt u doen, waar heeft u als werkgever invloed op? b. Langdurig verzuim Langdurig verzuim is duur en biedt een negatief perspectief: hoe langer het verzuim duurt, hoe lager de kans dat iemand reïntegreert. Wat kunt u er samen aan doen om het verzuim te bekorten? • Bekijk met de medewerker (en met de bedrijfsarts) of tijdelijk ander werk mogelijk is. • Onderhoud samen regelmatig contact en overleg wat ieder kan doen om het herstel te bevorderen. • Maak de terugkeer naar het werk zo laag drempelig mogelijk: nodig indien mogelijk de medewerker regelmatig uit op het werk voor een kopje koffie en een gesprek. • Bedenk dat iemand niet honderd procent beter hoeft te zijn om toch wat werk te kunnen verrichten; vaak werkt dit ook drempelverlagend naar volledige reïntegratie. • Zorg voor een goed contract met de arbodienst, waarin alle verplichtingen en reïntegratie-activiteiten zijn opgenomen. De mantelovereenkomst die de CBW voor haar leden heeft afgesloten voldoet daaraan tegen een scherp tarief. • Als de medewerker door de bedrijfsarts wordt beoordeeld als arbeidsongeschikt voor zijn eigen werk, dan zult u binnen het bedrijf aangepast werk moeten aanbieden. Lukt dat niet, dan bent u verplicht een reïntegratiebedrijf in te schakelen die de medewerker begeleidt naar een baan buiten uw bedrijf. • Voorkomen is beter dan genezen: heeft u alle risico’s in kaart waardoor langdurig verzuim kan ontstaan? De branche-Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) is per computer beschikbaar gesteld door de CBW en kan door uw arbodienst worden beoor deeld (zie ook www.cbw.org). a. Regelmatig kortdurend verzuim U signaleert een patroon in de ziekmeldingen: het is bijvoorbeeld telkens op maandag. Twee keer kan nog toeval zijn, de derde keer valt het op. Voordat er grote ergernissen ontstaan, kunt u het volgende doen: • Maak een afspraak met de medewerker om het over zijn verzuim te hebben. • Maak tijdens het gesprek duidelijk dat u een patroon ziet en geef aan wat de gevolgen zijn (kosten, sfeer, werkdrukvoor anderen). • Vraag naar de achterliggende oorzaken en de oplossing die de medewerker zelf voorstelt. • Kom gezamenlijk tot afspraken die u na enige tijd samen evalueert. Realiseert u zich dat veel mensen geen idee hebben hoe vaak ze zich ziek gemeld hebben in een jaar tijd? Of hoeveel kosten dat met zich meebrengt? Maak mensen bewust! Het kan natuurlijk ook zijn dat de medewerker iets mankeert waardoor hij vaker moet verzuimen. Door het bespreekbaar te maken ontstaat er meer begrip voor elkaar en kunnen mogelijke maatregelen besproken worden. Maar ook als het verzuim erop duidt dat iemand het niet naar zijn zin heeft, of dat hij het niet zo nauw neemt met de regels, dan is het gesprek belangrijk. Dan is het zaak er samen zo snel mogelijk uit te komen en naar andere oplossingen te zoeken. HANDREIKING VOOR WERKGEVERS Pagina 157
Pagina 159Scoor meer met een online winkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen