A R B O W O N EN 2. Met fysieke training belasting aansluiten op de werkplek Ikea heeft een internationale krant: “In een recent nummer staat een groot artikel over gevaren op de werkplek. We willen daarover open communiceren met de medewerkers, geven aan wie in de gevarenzone zitten en wat we daaraan kunnen verbeteren.” Omdat Ikea intern veel meet, is naast de RI&E ook een medewerkers-tevredenheidonderzoek gehouden. “Deze ‘Voice Ikea’ geeft medewerkers een stem en je kunt het actieplan ter verbetering tot op het individuele niveau invullen. Zo zijn we afgestapt van algemene til- en zitinstructies en trainen nu het omgaan met fysieke belasting op een wijze die aansluit bij de werkplek (verkoop, kassa, magazijn). Dit gebeurt in samenwerking met de Arbo-dienst.” de gebruikers, die zo veel mogelijk mondiaal kan worden gebruikt. “Belangrijke aspecten waarmee rekening moet worden gehouden zijn het tillen van de goederen en het steeds moeten buigen om de grotere artikelen te scannen. Je kunt veel etiketten niet langs de scanner halen, maar je moet je in bochten wringen om de gegevens op te nemen.” Het gaat om maatwerk waarin je rekening houdt met het maximum aantal uren dat iemand werkt, de contracten van medewerkers, de combinaties met ander werk of de afwisseling van werkzaamheden. Tip: Zit-sta werkplekken zijn ideaal omdat de gebruiker kan afwisselen in zijn werkhouding tussen zitten en staan. Te lang staan is erg ongezond, maar alleen zitten is ook niet al te best. Afwisselen is altijd goed! “Als de Nederlandse wet zegt dat je niet langer dan één uur staand mag werken aan een kassa, maken wij een zit/sta- werkplek. Dat is gebeurd met medewerking van ergonomen. Tip: De beste ideeën en tips voor verbetering komen vaak van de werkvloer. Bespreek dit met elkaar. Persoonlijke perceptie Arbozorg is niet alleen meetbaar in het tillen van te zware pakketten, het gaat ook om de persoonlijke beleving. “Terwijl wij denken dat bij de kassa de werktemperatuur perfect is, kunnen medewerkers klagen doordat zij de tocht van de buitendeur voelen. Daaraan moet je aandacht besteden en je moet creatief en innovatief naar een oplossing zoeken. Toch kun je met 4.000 medewerkers niet alles oplossen. Dat levert een spanningsveld op. Geef echter aan dat het probleem de volle aandacht heeft, dat je begaan bent met het welzijn van een medewerker: dat komt aan op communicatie. En open en eerlijk uitleggen dat je niet alles tegelijk kunt aanpakken, hoewel de wil er wel is.” Zware pakketten Tillen blijft zwaar in de woninginrichting, zowel voor klanten als voor medewerkers. “Voor klanten zetten we alles op grijpbare hoogtes en op zware pakketten wordt met een sticker gewaarschuwd voor het tilgewicht. In internationaal verband proberen we het tilgewicht van de pakketten terug te brengen. Voor medewerkers proberen we zoveel als mogelijk het magazijntransport op pallets te organiseren.” Tip: Door middel van een sticker kan worden aangegeven dat je een pakket niet alleen kan tillen. Je kan dan direct zien dat je een tweede persoon of een hulpmiddel nodig hebt. In bochten wringen Neem de kassa. Een kassamedewerker heeft een van de intensiefste banen bij Ikea. Ikea denkt in concepten en ontwikkelt dus een kassa op basis van testen en de inbreng van PRAKTIJKSITUATIES Pagina 96
Pagina 98Voor gidsen, online artikelen en edities zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaves.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen