A R B O W O N EN 14.5 Werken: uitwerken en invoeren van verbeteringen Bedrijf Om vast te stellen hoe de situatie is kan na een langere periode, bijvoorbeeld een jaar, de werkdruk opnieuw worden gemeten. Voor de vergelijkbaarheid is het handig om dezelfde methode te gebruiken die u in stap 1 heeft gebruikt. Dan kunt u namelijk vast stellen of de situatie verbeterd is, gelijk is gebleven, of dat de risico’s zijn toegenomen. Mogelijk zijn er weer nieuwe knelpunten waarvoor u maatregelen moet gaan treffen. Werkrelatie Omstandigheden in de privé-sfeer van de medewerker kunnen invloed hebben op het gedrag en prestaties op het werk. Besef dat met de medewerker alleen een werkrelatie bestaat. Die werkrelatie beperkt de mogelijkheden om privé-problemen van de medewerker te bespreken of op te lossen. De leidinggevende kan wel met de medewerker op een open manier in gesprek gaan over feitelijke signalen die hij of zij waarneemt, zoals regelmatig te laat komen, kort verzuimen of veel privé telefoneren op het werk. Ook een functioneringsgesprek is daarvoor een goede gelegenheid. Medewerker in nood Als zich signalen van werkdruk voordoen is het verstandig die niet te negeren. Als de werkstress bij een medewerker oploopt en de medewerker dreigt in nood te raken, dan kunt u als werkgever het volgende doen: • in overleg met de medewerker een afspraak maken bij de bedrijfsarts of arboverpleegkundige van de arbo-dienst zodat deze de medewerker en u kunnen adviseren; • in overleg met de medewerker een deskundige inschakelen voor behandeling of onder steuning van de medewerker (psycholoog, maatschappelijkwerker); • maatregelen nemen om de werkdruk (tijdelijk) te verminderen: aanpassen van werktijden, veranderen van taken,werken op een andere afdeling; • waar mogelijk het contact tussen medewerker en bedrijf op peil te houden (kaartje, bloemetje, medewerker uitnodigen om een kopje koffie te komen drinken etc.); • als de crisis voorbij is: samen met de medewerker evalueren hoe het zover heeft kunnen komen en hoe het een volgende keer voorkomen kan worden; • de medewerker een cursus of training laten volgen: bv. timemanagement of effectief communiceren; of de leidinggevende een cursus te laten volgen over de stijl van leidinggeven, voeren van werkoverleg, functioneringsgesprekken e.d. WERKDRUK Pagina 44

Pagina 46

Heeft u een uitgave, onlinebook of digitale gidsen? Gebruik Online Touch: folder digitaal publiceren.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication