PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE 21. Het personeelsdossier Peiler De personeelsdossiers zijn peilers van uw bedrijf. Bij onverwachte tegenstellingen, conflicten of een ongeval moet u namelijk met de bewijzen komen en die komen vaak uit het personeelsdossier. Jammer voor u, maar gebrekkige dossieropbouw kan u veel geld en tijd kosten. Voorkom dus dat u mis grijpt door zaken vast te leggen en te archiveren in het personeelsdossier. Inhoud Documenten die thuis horen in het personeelsdossier zijn bijvoorbeeld: • Sollicitatieformulier. • Afsprakenformulier bij indiensttreding. • Arbeidsovereenkomst. • Wijzigingen op de arbeidsovereenkomst. • Kopieën van diploma’s en getuigschriften. • Kopie legitimatiebewijs. • Verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken. • Bij ziekteverzuim: Plan van aanpak, verslagen van evaluatiegesprekken, jaarevaluatie, reïntegratiedossier en alle andere documenten en correspondentie. • Studiecontract. • Aanwezigheidskaart van vorige jaren. • Ontvangstverklaring PBM’s. • Mondelinge en/of schriftelijke waarschuwing, berisping, opgelegde sanctie. • Mutaties voor salarisadministratie, pensioenen. • Afspraken spaarloonregeling. • Overigen. Privacy Alle personeelsdossiers horen achter slot en grendel in een brandwerende kast. De informatie in personeels-dossiers vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens (zie ook hoofdstuk 23). Laat een dossier dus nooit slingeren! Recht op inzage De werknemer heeft het wettelijk recht om zijn personeelsdossier in te zien. ADMINISTRATIE EN BEHEER Pagina 329

Pagina 331

Scoor meer met een webwinkel in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden maandbladen online.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication