A R B O W O N EN 9. Waarom nieuwe medewerkers introduceren en inwerken? Eerste indruk Een eerste indruk is vaak heel erg bepalend. Dat geldt ook voor de eerste indruk die een nieuwe medewerker van uw onderneming krijgt. U kunt bijdragen aan een goede eerste indruk door te zorgen voor een goede ontvangst op de eerste dag en iemand te benoemen die de medewerker in de eerste dagen begeleidt. Leiding Door een inwerkplan kan de leiding: • de nieuwe medewerker laten zien dat de leiding betrokken is; • een vinger aan de pols houden bij de resultten van het inwerken; • vertrek in de eerste weken verminderen; • de medewerker zo snel en goed mogelijk laten presteren. Kennis maken Bij het kennis maken met uw onderneming en het inwerken krijgt een nieuwe medewerker heel veel nieuwe informatie te verwerken. U kunt uw onderneming een goede indruk laten maken door middel van een inwerkplan waarmee de medewerker stap voor stap kennis maakt met alle facetten van het werk, de collega’s en de organisatie. Doorlooptijd De duur van een goede introductie is heel verschillend. Bij een kleine onderneming duurt het inwerken waarschijnlijk minder lang dan bij een grote onderneming. Het hangt ook samen met de diversiteit van de werkzaamheden die de nieuwe medewerker gaat doen en de kennis en ervaring die hij of zij mee brengt. Na de eerste introductie volgt het inwerkproces en eventueel opleiden van de nieuwe medewerker. Nieuwe medewerker Door een inwerkplan voelt de medewerker: • zich sneller op zijn gemak; • sneller dat hij wordt opgenomen in het team; • zich sneller zeker over de dingen die hijmoet weten; • beter aan wat van hem wordt verwacht. NIEUWE MEDEWERKERS Pagina 29
Pagina 31Heeft u een folder, onlinepublisher of digitale maandbladen? Gebruik Online Touch: catalogus online bladerbaar publiceren.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen