PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE 8. Beoordelingsgesprek Wat is dat? Een beoordelingsgesprek is een gelegenheid om de werknemer te laten weten hoe zijn functioneren door de leiding wordt ervaren. Dat moet heel zorgvuldig gebeuren, want mensen kunnen heel gevoelig zijn voor de manier waarop zij een oordeel te horen krijgen. Een goed voorbereid beoordelingsgesprek kan echter heel motiverend werken. Het is in veel bedrijven gebruikelijk om functioneringsgesprekken in het voorjaar te houden en in het najaar de beoordelingsgesprekken te voeren. Het doel en het karakter van een beoordelingsgesprek liggen dus heel anders dan bij een functioneringsgesprek dat is gericht op tweerichtingsverkeer. Criteria De criteria waarop wordt beoordeeld, kunnen worden vast gesteld aan de hand van de functiebeschrijvingen. Als er een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging is moet dat in overleg met hen gebeuren. Het model formulier beoordelingsgesprek kunt u, met eventuele aanpassingen, als basis gebruiken. Waarom? Het doel van een beoordelingsgesprek is het bereiken van een goed prestatieniveau van de werknemer. De werkgever zet prestaties en gedrag van de afgelopen periode af tegen de eisen, normen en regels, rekening houdend met de omstandigheden. Een werknemer streeft naar een zo positief mogelijke beoordeling door zijn behoefte aan waardering en een maximale beloning. Doen Het zichtbare gedrag van de werknemer beoordelen ten opzichte van de vooraf overeengekomen taken, afspraken, normen en eisen. Beoordelen van het functioneren van de werknemer over de hele periode. Beoordeel zowel de positieve als de negatieve punten van het functioneren in duidelijke bewoordingen. Bespreek ook zaken die vanzelfsprekend lijken. Goed luisteren naar de argumenten van de werk-nemer. Berg het beoordelingsformulier op in het personeelsdossier, eventueel in een gesloten envelop. Niet doen Het karakter van de werknemer beoordelen. De werknemer overvallen met nieuwe eisen. Recente gebeurtenissen of resultaten te zwaar laten wegen. De werknemer met een collega vergelijken. Alleen negatieve zaken benoemen. Geen harde kritiek durven geven. Geen oog hebben voor bijzondere omstandigheden (zakelijk of privé). Met de werknemer in discussie gaan over de beoordeling. Alleen mondelinge afspraken maken. HUIDIG PERSONEEL Pagina 238
Pagina 240Scoor meer met een e-commerce shop in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen