PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE 6. Het houden van werkoverleg Overleg Overleggen over het werk gebeurt elke dag, bijvoorbeeld ’s ochtends bij de koffie of tijdens de werkzaamheden. Werkoverleg is iets anders, want het voegt iets toe aan het dagelijkse overleg. Werknemers en leiding gaan er speciaal voor bij elkaar zitten en bespreken dingen die juist niet in de waan van de dag worden besproken. In werkoverleg komen de grote lijnen aan bod. Belang werkgever Voor de leiding is werkoverleg een moment om stil te staan bij belangrijke onderwerpen, er is tijd om te luisteren naar ieders mening en te discussiëren over plannen. Zo krijgt de leiding informatie over wat de werknemers denken en vinden en ontstaat inzicht in wat helpt om het werk (nog) beter te gaan doen. Doel Het doel van werkoverleg is om buiten de alledaagse dingen in alle rust met elkaar te overleggen over de grote lijnen van het werk, financiën, de planning en arbeidsomstandigheden. Werkoverleg betrekt de werknemers bij het beleid, de aanpak van problemen en het aanbrengen van verbeteringen. Iedereen krijgt dezelfde informatie en kan ervaringen en ideeën uitwisselen. Werkoverleg is ook een prima middel om de leiding te betrekken bij wat er bij de werknemers leeft. Tijdens het werkoverleg wordt informatie tussen de leiding en de werknemers uitgewisseld over bijvoorbeeld: beleid van het bedrijf of de afdeling; resultaten (omzet, winst, kosten); knelpunten; ontwikkelingen waarop gereageerd moet worden; • arbeidsomstandigheden; • opvattingen van de deelnemers; • acties uit de vorige bijeenkomst. Het is ook een goed idee om tijdens het werkoverleg eens iemand uit te nodigen die over een bepaald onderwerp veel weet. Bijvoorbeeld de accountant, de salarisadministrateur, een toeleverancier of een vaste klant. • • • • Kenmerken Werkoverleg is: • regelmatig overleg; • tijdens werktijd; • op vooraf geplande momenten; • met het hele team en de leiding; • in een rustige omgeving; • met een agenda vooraf; • en een verslag achteraf. Werkoverleg organiseren Bij het organiseren van werkoverleg moet u aandacht besteden aan drie fasen: • voorbereiding; • het werkoverleg zelf; • na het werkoverleg. Belang werknemer Werknemers hebben behoefte aan informatie, ook als zij zich daarover niet uiten. Zij willen graag op de hoogte zijn van wat er speelt om te weten waar zij aan toe zijn. Naast het ontvangen van informatie kunnen werknemers in werkoverleg hun mening kwijt en invloed uitoefenen op de gang van zaken. Dit verhoogt de motivatie en het gevoel dat de klussen samen worden geklaard. Als werkoverleg een vast onderdeel van de werkwijze in het bedrijf wordt, weten werknemers dat de leiding hen niet alleen informeert als het toevallig goed uit komt. Het komt veel serieuzer over als er op vaste tijdstippen informatie wordt uitgewisseld. HUIDIG PERSONEEL Pagina 229
Pagina 231Voor relatiemagazines, online mailings en onderwijscatalogussen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw nieuwsbrieven.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen