PERSONEELSWIJZER IN DE WONENBRANCHE Afronding Bedank de sollicitant aan het einde van het gesprek voor de bereidheid om u te informeren en vertel hem/haar over het vervolg van de procedure. Als de sollicitant van ver komt, kunt u aanbieden om de reiskosten te vergoeden. Eindkeuze Uw eindkeuze bepaalt u door u af te vragen: • wie het beste aan de eisen voldoet? • wie het best in het bedrijf past? • wie het best in het team past? • wie qua loopbaanontwikkeling het beste past? • wie het beste bij de financiële mogelijkheden past? Als geen enkele sollicitant voldoende past bij de gestelde eisen, gaat u opnieuw aan de slag om nieuwe kandidaten te zoeken. Zoek eventueel ondersteuning van een deskundige als u er niet uitkomt of uw twijfels heeft. Kiezen Nu maakt u een keuze door de kandidaten te beoordelen en te vergelijken. Gebruik alle informatie die u heeft verkregen en gebruik ook het oordeel van de andere gesprekspartners. Tweede sollicitatiegesprek U nodigt de kandidaat van uw keuze uit voor een tweede sollicitatiegesprek om: • te checken of uw eerste indruk klopt; • de leidinggevende en/of collega’s bij de selectie te betrekken om het teamgevoel te versterken; • meer van de sollicitant te weten te komen door dieper door te vragen; • de vakbekwaamheid te toetsen door een proefopdracht; • verder te praten over arbeidsvoorwaarden, de CAO en andere contractuele zaken. Nodig de sollicitant per brief uit voor het tweede sollicitatiegesprek en leg uit wat de bedoeling van het gesprek is. Zorg weer voor een goede gespreksopbouw: opening - kern - afronding. Aanstellingsgesprek Tenslotte nodigt u de kandidaat van uw keuze uit voor een aanstellingsgesprek, waarin drie dingen belangrijk zijn: 1. waarom u voor hem/haar heeft gekozen; 2. uw aanbod in concrete termen (contract voor bepaalde of onbepaalde tijd, proeftijd, werktijden, salaris en andere arbeidsvoorwaarden); geef de kandidaat eventueel bedenktijd; 3. regelzaken (datum indiensttreding, inwerk programma, aanvullende persoonlijke gege vens zoals bank- of gironummer, loonbelastingverklaring, kopie identiteitsbewijs, etcetera.) Klachten Als werkgever kunt u te maken krijgen met sollicitanten die zich benadeeld of onterecht behandeld voelen die een klacht indienen bij de Klachteninstantie NVP-Sollicitatiecode (www.nvp-plaza.nl). De klachteninstantie neemt in zo’n geval contact met de onderneming op en deze dient binnen een redelijke termijn schriftelijk te reageren. Hoe stel ik de geschiktheid van de sollicitant vast? • Een proef van vakbekwaamheid zoals: bedienen van kassa/pinautomaat, enkele hoofdrekensommen, geven van een parket advies aan een denkbeeldige klant of het monteren van een meubel. • Vraag diploma’s en getuigschriften en maak een kopie voor het personeelsdossier. • Vraag de sollicitant een bewijs van goed gedrag mee te brengen (verkrijgbaar bij de gemeente). • Vraag referenties aan de sollicitant, bijvoor beeld een vorige werkgever of docent van school en benader deze persoon. • Vraag de sollicitant om een dag mee te lopen. NIEUW PERSONEEL Pagina 206
Pagina 208Scoor meer met een webwinkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen