A R B O W O N EN 7.2 Het functioneringsgesprek houden Gelijkwaardigheid Bedenk voordat u het functioneringsgesprek in gaat (nogmaals) dat een functioneringsgesprek op voet van gelijkwaardigheid wordt gevoerd. Ook de leidinggevende stelt zich kwetsbaar op en staat open voor opmerkingen van de medewerker ten aanzien van zijn/ haar eigen persoon. Kern • bespreken van de punten van de medewerker. Begin altijd met de punten van de medewerker om te bevestigen dat de medewerker in het gesprek centraal staat. Dit geeft hem of haar vertrouwen. • bespreken van de punten van de leidinggevende • herhaling van de gemaakte actiepunten en kort opschrijven in het verslag Gespreksopbouw Een logische opbouw houdt het gesprek overzichtelijk en resultaatgericht. Begin altijd met het op zijn gemak stellen van de medewerker. Gesprekken worden in de praktijk meestal ingedeeld in de opening, de kern en de afsluiting. In het schema hierna wordt dit verder uitgewerkt. Afsluiting • afspraken Als alle gesprekspunten aan de orde zijn geweest herhaal dan de gemaakte afspraken en schrijf ze op in het verslag. Vermeld bij elke afspraak wie wat doet en wanneer het af moet zijn. Maak eventueel een afspraak voor een vervolgcontact. • afronding Bedank de medewerker voor het gesprek. Opening • doel en werkwijze Aan het begin van het gesprek kan het doel door de leidinggevende en medewerker samen worden geformuleerd. De leidinggevende schrijft het doel duidelijk en kort op in het verslag. • vaststellen van de gesprekspuntenlijst Van tevoren hebben de medewerker en de leidinggevende hun gesprekspunten al bij elkaar gelegd. Neem de lijst samen hardop door. Als de lijst te lang is moeten er prioriteiten worden gesteld. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN Pagina 19
Pagina 21Interactieve web magazine, deze archief of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van e-artikelen.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen