A R B O W O N EN Bijlage 2. Checklist ‘Gespreksvoering met arbodiensten’ • U heeft de arbodienst informatie gegeven over uw bedrijf en uw doelstellingen ten aan zien van uw arbobeleid. U kunt hen de ruimte geven vragen te stellen over de situatie in uw bedrijf en hen vervolgens vragen een analyse te geven van uw organisatie. Wat zijn volgens hen de belangrijkste uitdagingen waar uw bedrijf voor staat? Welke rol kan uw arbobeleid spelen in het realiseren van deze uitdagingen? Welke ontwikkelingen zou het arbobeleid de komende drie jaar moeten doormaken om deze bijdrage aan uw personeelsbeleid daadwerkelijk te kunnen leveren? Welke bijdrage kan de arbodienst daaraan leveren? Hoe zouden zij dat vormgeven? • Hoe zou de arbodienst de dienstverlening vormgeven, gelet op de behoefte aan ondersteuning die het bedrijf heeft? Vraag hen hiervoor concrete activiteiten te benoemen. WAT zouden ze doen, HOE zouden ze dat doen en WIE gaat dat doen? Met welk TIJDPAD en welk KOSTENEFFECT? • Vraag de vertegenwoordigers van de arbodienst welke ervaring ze binnen uw branche hebben. Laat ze voorbeeldprojecten uit de branche presenteren (eventueel met referenties). • Vraag de vertegenwoordigers van de arbodienst welke ervaring ze hebben met een voor uw bedrijf relevant thema (bijvoorbeeld het thema werkdruk of diverse werkzaamheden met diverse risico’s). Vraag naar voor beeldprojecten (eventueel met referenties). • Vraag de arbodeskundige: wat vindt u kenmerkende problemen in onze sector? Geef eens enkele praktijkervaringen hoe u deze problemen heeft aangepakt in andere bedrijven of soortgelijke organisaties? Welke aanpak koos u en wat was het resultaat? • Leg de arbodienst een praktijksituatie uit uw eigen bedrijf voor. Vraag hen een probleem analyse te maken van deze situatie en vraag hen welke adviezen ze in dit geval zouden geven. Vraag hen niet alleen te adviseren over WAT er zou moeten gebeuren, maar ook HOE dit advies geïmplementeerd zou kunnen worden met welk TIJDPAD. Bedenk vooraf aan welke criteria het advies van de arbo dienst naar uw mening moet voldoen. Vraag de arbodienst expliciet wat zij van het bedrijf verwachten, bijvoorbeeld ten aanzien van communicatie (een contactpersoon binnen het bedrijf), informatievoorzieningen, afspraken over verantwoordelijkheden en het informeren van medewerkers over de afspraken met de arbodienst. ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 185

Pagina 187

Voor brochures, online whitepapers en lesboeken zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw vakbladen.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication