A R B O W O N EN Aandachtspunten: • Maak duidelijk hoe u de selectieprocedure zult vormgeven. (Bijvoorbeeld dat u na een gespreksronde direct een besluit wilt nemen, of dat u na de eerste gespreksronde met eventueel twee arbodiensten een vervolggesprek wilt voeren.) • Vertel hoe u de gesprekken gaat vormgeven. • Vraag de arbodiensten schriftelijk te laten weten of zij in principe kunnen voldoen aan uw behoeften en of zij ingaan op uw uit nodiging. • U kunt de arbodienst vragen al enige alge mene informatie over hun organisatie, dienstverlening en tarieven toe te zenden. Bereid de gesprekken gezamenlijk voor zodat u met elkaar vaststelt wat de belangrijkste criteria zijn. Deze criteria leidt u af van de eisen die u aan de dienstverlening stelt. Vanzelfsprekend is het resultaat van stap 1 belangrijke informatie voor het voeren van de gesprekken. Laat de arbodiensten niet bij elkaars presentaties aanwezig zijn, maar voer elk gesprek afzonderlijk. In Bijlage 2 vindt u een checklist ‘Gespreksvoering met arbodiensten’, waarin onderwerpen voor de gesprekken en ideeën over de vorm ervan staan beschreven. e. Nabespreken van de gesprekken Bespreek gezamenlijk met de betrokkenen van uw bedrijf de verschillende gesprekken na. c. Uitnodigen enkele arbodiensten Op basis van de schriftelijke reacties van de arbodiensten nodigt u enkele arbodiensten uit voor een nader gesprek. U vraagt hen een gesprek te komen voeren over hoe de arbodienst denkt uw bedrijf te kunnen ondersteunen bij uw behoefte aan dienstverlening. Nodig niet alleen de accountmanager van de arbodienst uit, maar ook de beoogd bedrijfsarts en andere arbodeskundigen die u wilt inhuren (zoals een ergonoom of Arbeid & Organisatie deskundige). Stuur de arbo diensten vooraf informatie over uw bedrijf toe. Relevante vragen: • Welke arbodienst voldeed het beste aan de verwachtingen van de verschillende betrokkenen in het bedrijf? • Waar voldeden ze niet aan? • Wat is er nodig om de minpunten te compenseren? (Bijvoorbeeld: de beoogd bedrijfsarts heeft nog weinig brancheervaring, maar heeft wel ervaring met de thematiek die actueel is in de bedrijfstak. In overleg met de arbodienst kan een inwerkprogramma voor deze bedrijfsarts worden afgesproken.) d. Het voeren van de gesprekken Zorg ervoor dat de personen die gaan meebeslissen over de keuze van de arbodienst, aanwezig zijn bij deze gesprekken. Denk aan: degene die uiteindelijk het contract afsluit (directielid), de inhoudelijke contactpersoon vanuit het bedrijf (de arbocoördinator of P&O-medewerker), een vertegenwoordiging van de OR en eventueel een of twee leidinggevenden. ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 172
Pagina 174Scoor meer met een webwinkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.
Arbo wonen en Personeelswijzer wonen