WEGWIJZER NIEUWE MEDEWERKERS 1.1 Een nieuwe baan Beginnen in een nieuwe baan is spannend. U krijgt te maken met veel nieuwe dingen en weet nog niet precies hoe het eraan toe gaat, want elk bedrijf heeft zijn eigen ongeschreven regels. En, bent u al te weten gekomen bij wie u voor welke vragen kunt aankloppen? U bent gaan werken in een handelsbranche en daar gaat het om klanten en verkoop. Vaak is er druk om in een korte tijd veel resultaten te behalen. Juist dan is een goede voorbereiding erg belangrijk. In de inwerkperiode moet u nieuwe mensen leren kennen, de taken leren uitvoeren, dingen kunnen uitproberen en oefenen, feedback krijgen over wat goed gaat en wat nog niet, de bedrijfscultuur en huisregels leren kennen en daarin leren functioneren. Inwerken is een leerproces dat wel enkele maanden kan duren, want inwerken gaat over veel meer dan alleen de taken die u voor de werkgever gaat doen. 1.2 Inwerken met praktijkopdrachten Een handige manier om te beginnen, is het voeren van gesprekken met de leidinggevende, collega’s en andere belangrijke personen. Stel in die gesprekken vragen en zorg dat u alles te weten komt wat u wilt weten. Bedenk de vragen vooraf en schrijf ze op. Als u bijvoorbeeld aan de betreffende persoon vraagt wat zijn functie inhoudt, dan komt u al veel te weten. Meer voorbeelden van praktijkopdrachten zijn: U kunt ook vragen stellen over: • de taakverdeling in de winkel • procedures voor het schrijven van orderbonnen, afhandelen van klachten of ontvangen van klanten en praktische dingen als: • werking van het koffiezetapparaat • wie de sleutel heeft (of wie opent) • hoe de lunch is geregeld Meer voorbeelden staan in de praktijkopdracht ‘bedrijfspolicy’, behorend bij het thema ‘jij en je winkel’ in het handboek Praktijkopdrachten woonbranche. Dit boek staat boordevol met opdrachten en tips om stap voor stap thuis te raken in aspecten van het werk. U kunt deze Praktijkopdrachten gratis bestellen via www.werkeninwonen.nl/webshop. Inwerken voorbeeld 1: hoe verkoopt uw collega? • Wanneer stapt uw collega op de klant af? • Hoe begroet de verkoopadviseur de klant? • Maakt de verkoopadviseur oogcontact? • Stelt de verkoopadviseur open vragen? • Houden de verkoopadviseur en de klant een ‘social talk’? • Stelt de verkoopadviseur zichzelf voor? • Neemt de verkoopadviseur de jas aan en/of biedt hij een kopje koffie aan? Meer observatiepunten en informatie staan in de praktijkopdrachten die horen bij het onderwerp ‘verkopen is een vak’ in het handboek Praktijkopdrachten woonbranche, gratis te bestellen via www.werkeninwonen.nl/webshop. 5 INWERKEN Pagina 342

Pagina 344

Voor verenigingsbladen, online reclamefolders en flyers zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw drukwerk.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication