A R B O W O N EN Organisatie en werkwijze van de arbodienst • Is de arbodienst gecertificeerd? Wanneer is de arbodienst gecertificeerd? Wat waren de belangrijkste aandachtspunten? Hoe gaat de arbodienst om met geheimhouding? • Wat is de achtergrond en het opleidingsniveau van de in te zetten deskundigen (zoals veiligheidskundige, arbeidshygiënist, arbeids- en organisatiedeskundige en ergonoom)? • Hoe zorgen de verschillende deskundigen van de arbodienst ervoor dat ze op de hoogte zijn van elkaars ervaringen in uw bedrijf? Hebben ze interdisciplinair overleg waar uw bedrijf wordt besproken? Oftewel: hoe is de samenwerking tussen de disciplines binnen de arbodienst? • Wat is het quotum van een bedrijfsarts (hoeveel organisaties met hoeveel mede werkers ondersteunt een bedrijfsarts)? • Hoeveel tijd kan de bedrijfsarts aan het bedrijf besteden? Hoe vaak kan de bedrijfsarts het bedrijf bezoeken? • Heeft de arbodienst voldoende capaciteit? Wat is de maximale periode tussen een verzoek om dienstverlening en de daadwerkelijke uitvoering? • Hoe is de bereikbaarheid van de arbodienst? (Per telefoon, fax en e-mail, uiterlijk de volgende dag reactie.) • Welke invloed kan het bedrijf hebben op de keuze van de in te zetten bedrijfsarts en andere deskundigen? Het bedrijf kan een profiel opstellen voor de bedrijfsarts en andere deskundigen. • Hoe gaat de arbodienst om met ontevreden heid over arbodeskundigen? • Hoe waarborgt de arbodienst de continuïteit van de arbodienstverlening bij uitval van arbodeskundige(n)? • Hoe borgt de arbodienst haar kwaliteit (inhoud kwaliteitshandboek, uitwerking van kwaliteitscriteria voor de opbouw van een samenwerkingsrelatie met de klant, administratieve ondersteuning)? En hoe werkt dit in de praktijk? • Hoe voldoet de arbodienst aan haar wettelijke verplichtingen zoals het privacyreglement, melden en analyse van beroeps ziekten, analyse van arbeidsongevallen? • Op welke wijze voert de arbodienst overleg met het UWV? Genereren van managementinformatie • Op welke wijze kan de arbodienst managementinformatie generen over bijvoorbeeld verzuimcijfers? Voldoet deze managementinformatie aan de behoeften van het bedrijf? Kan de arbodienst een analyse van de oorzaken van het verzuim maken die zinvolle managementinformatie oplevert? Kan de arbodienst een voorbeeld van een dergelijke rapportage laten zien? Werknemersvriendelijkheid en relatie met de OR • Welke afspraken maakt de arbodienst ten aanzien van het contact met de OR? Bijvoorbeeld in de vorm van een ORprotocol waarin tenminste tweemaal per jaar een voortgangsgesprek met de OR plaatsvindt. • Informeert de arbodienst de OR c.q. medewerkers structureel en adequaat over resultaten van activiteiten en uitgebrachte adviezen? • Op welke manier is de arbodienst bereikbaar voor werknemers en hun leidinggevenden? • Hoe gaat de arbodienst om met de privacy van individuele medewerkers? • Heeft de arbodienst een klachtenprocedure? • Hoe is de bereikbaarheid van de arbo dienst? • Waar wordt het arbeidsomstandighedenspreekuur gehouden? Wordt het ook uitgedragen in de organisatie dat werknemers hier gebruik van mogen maken? ZELFSTANDIG INKOPEN ARBODIENSTVERLENING Pagina 183

Pagina 185

Scoor meer met een web winkel in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.

Arbo wonen en Personeelswijzer wonen


You need flash player to view this online publication